Negatívny záznam v úverovom registri a hypotéka?

O autorovi

Slavomír Molnár

Finančnému poradenstvu a sprostredkovaniu sa venujem vyše 14 rokov. Klientom pomáham pri optimálnom výbere a nastavení finančných produktov. Okrem toho sa venujem aj analytickej činnosti a tvorbe porovnávacích nástrojov.

    Negatívny záznam v úverovom registri a hypotéka nejdú veľmi k sebe. Ako ale zistiť či s danou úverovou históriou ešte získate hypotéku?

    Mnoho ľudí sa nešťastnými životnými udalosťami, stratou práce, nepozornosťou či zlými ekonomickými rozhodnutiami dostali do situácie, kedy ich mesačné splátky úverov neboli schopní splácať načas alebo dokonca vôbec. Aj keď príčiny nesplácania sú u každého rôzne, výsledok je vždy rovnaký, a to negatívny záznam v úverovom registri. Čo ak sa ale rozhodnete aj po nejakých prešľapoch v splácaní žiadať o hypotéku?

     

    Hypotéka a negatívny záznam v úverom registri

    Jednoznačná odpoveď na otázku, či klient dostane hypotéku ak nesplácal načas svoje splátky úverov neexistuje. Je totiž rozdiel, či bol v omeškaní pár dní, pár mesiacov alebo bol jeho úver zosplatnený (posunutý vymáhacím spoločnostiam či exekútorom). Podstatné je presne vedieť aký vážny bol jeho prehrešok, dôvod nesplácania i koľko mesiacov je už klient „čistý“ a spláca načas.

    Keďže väčšina klientov si detaily o svojom nesplácaní nepamätá či ich zľahčuje, často sa stáva, že podanú žiadosť o hypotéku zamietne systém banky skôr, ako sa vôbec dostane ku schvaľovateľovi. Najhoršie, čo môže v danej situácii klient spraviť, je skúšať podávať žiadosti v každej banke, či mu to práve tam so šťastím neprejde.

    Výsledok je nasledovný: v registri mu svietia ďalšie zamietnuté žiadosti, poradca (finančný poradca alebo poradca v banke) s ním zabil kopec času a nič sa nevyriešilo.

     

    Výpis z úverového registra dá odpoveď

    Pokiaľ chce klient zistiť aké má reálne možnosti, treba si požiadať o výpis z úverového registra. Na výpise jasne vidieť všetky delikvencie (omeškania klienta). Následne s daným výpisom a bez toho, aby sa podávala žiadosť o hypotéku, treba obehať banky. Cieľom je vyjadrenie relevantného človeka z banky (skúsený hypotekárny poradca, riaditeľ pobočky, ideálne priamo schvaľovateľ), či vidí reálne schválenie hypotéky. Ak mám byť ale úprimný, nepoznám žiadneho finančného poradcu, ktorý by mal chuť a čas riešiť tieto prípady, nakoľko v drvivej väčšine prípadov sa už fakt nedá pomôcť.

    Keď v niekoľkých bankách za sebou dostane klient odpoveď „NIE“, je jasné, že delikvencie sú takého rozsahu, že nemá význam riešiť nič iné, len poctivo splácať aktuálne úvery aspoň niekoľko rokov a následne proces zopakovať. Neexistuje žiaden čarovný poradca ani skratky, ktoré dokážu situáciu zvrátiť. Naopak, pár dňové meškanie splácania na veľmi veľa percent problémy pri schvaľovaní nenarobí.

    Spoločný register bankových informácií (SRBI) alebo ľudovo nazývaný úverový register uchováva históriu splácania všetkých aktívnych bankových úverov a následne ešte 5 rokov po ich ukončení. To znamená, že jediný spôsob ako sa z tohto začarovaného kruhu dostať, je poctivo splácať splátky úverov 5 rokov.

     

    Ako podať žiadosť o výpis z úverového registra?

    Žiadosť o expresný výpis z úverového registra si môžete stiahnuť na tomto linku a klasickú žiadosť na tomto linku. Po ich vyplnení ich treba poštou zaslať na adresu uvedenú žiadosti. Rozdiel medzi nimi je v rýchlosti zaslania výpisu a cene. Pri expresnej žiadosti vám príde výpis do 5 dní s dobierkou 14 €. Pri klasickej žiadosti trvá tento proces cca 30 dní a dobierkou 4 €.

    Odpovede na najčastejšie otázky nájdete v sekcii FAQ na webe SBCB  (Slovak banking credit bureau), ktorý prevádzkuje SRBI (Spoločný register bankových informácií).

     

    Komentáre

    Ohodnoťte tento článok

    Priemerné hodnotenie: 4.9 / 5. Počet hodnotení: 14

    Buďte prvý, kto ohodnotí tento článok.

    Je nám ľúto, že sa Vám článok nepáčil.

    Povedzte nám čo by sme mohli zlepšiť.

    O autorovi

    Slavomír Molnár

    Finančnému poradenstvu a sprostredkovaniu sa venujem vyše 14 rokov. Klientom pomáham pri optimálnom výbere a nastavení finančných produktov. Okrem toho sa venujem aj analytickej činnosti a tvorbe porovnávacích nástrojov.